Sivuston kävijöistä saatava data ja sen analysointi on asiakaskokemuksen jatkuvan kehittämisen kannalta kriittistä. Ilman karttaa ja kompassia väistämättä eksyy, mutta jos aikaa ja osaamista on nirkoisesti, mistä aloittaa?

Verkkosivujen kehittäminen ja niiden toimivuuden parantaminen tulee aina perustua mitattuun ja todennettuun tietoon. Tässä helpoin tapa päästä alkuun.

Määrittele lähtötilanne

Analysoi sivustosi käyttäjät muutamalta edelliseltä kuukaudelta. Tarkastele esimerkiksi statistiikkaa verkkosivustostasi, sosiaalisen median kanavistasi ja muista käytössäsi olevista lähteistä, kuten asiakastyytyväisyystutkimuksista. Tietoa voi myös hankkia lisää esimerkiksi tilaamalla kilpailija- ja sisältöanalyysin verkkosivujesi näkyvyydestä ja vaikuttavuudesta.

Kun olet sisäistänyt mm. saavutettavuuden, sitoutumisen, klikkausten, tykkäysten, ROI:n, konversioiden ja muiden interaktioiden tilanteen, on aika määritellä, mitkä mittarit ovat seurannan arvoisia ja miksi. Tulkinta voikin pahimmillaan olla salatiedettä lähestyvää mustaa magiaa – keskustele rohkeasti kollegoidesi kanssa yhteisen tilannekuvan löytämiseksi.

Muista tavoitteet!

Analyysivaiheessa kerätty data ja tulokset ovat tietysti mielenkiintoisia, mutta ovatko ne merkityksellisiä? Poista kaikki, mikä on mielenkiintoista mutta merkityksetöntä. Merkityksellisiä ovat vain ne mittarit, joiden voidaan osoittaa korreloivan liiketoiminnallisesti merkittävien tavoitteiden kanssa.

Mieti, mitä organisaatiossanne tarvitaan päätöksentekoon. Esimerkiksi tärkeää on harvoin, mitkä hakusanat tai sisällöt generoivat liikennettä, mutta se, millainen kanava-valikoima toi tavoiteltuja asiakkaita sivustolle ja miten se poikkeaa aiemmin käytetystä – se onkin jo aivan eri tavalla hyödynnettävä tieto.

Valitse mittarit

Mittarit auttavat sinua ja kollegoitasi toimimaan kohti yhteistä tavoitetta. Koska saat sitä mitä mittaat, mittaa sitä mitä tarvitset – käytä mittareita, joiden tuottama tieto tukee päätöksentekoa. Muista, että mittarit eivät ole pysyviä, vaan liiketoiminnan kehittyessä myös tavoitteet ja niitä seuraavat mittarit muuttuvat.

Tulkitse, testaa ja toimeenpane – ajattele asiakasta

Tärkein vinkkini tulee tässä: jokaisen mittarin, klikkauksen, kesken jääneen ostoprosessin ja poistumisen takana on asiakas, vähintään potentiaalinen.

Älä siis tuijota vain mittaria vaan mieti mitä mittari itseasiassa kertoo asiakkaastasi ja hänen kokemuksestaan. Helppo esimerkki on pehmeä mittari, kuten vierailuaika: kertooko pitkä aika kiinnostavasta sisällöstä, vai epäselvästä ostoprosessista ja sisällön sekavuudesta? Testaa rohkeasti erilaisia ratkaisuja ja opi lisää asiakkaistasi.

Helppoa.

Lue myös:
Verkkosivujen suunnittelu – kolme tärkeää perusvinkkiä, joilla onnistut
Verkkosivu-uudistuksen sudenkuopat
Verkkosivuston uudistus – projektista prosessiksi

© 2018 Recommended Finland I Rekisteriseloste