Markkinoinnin trendejä seuratessa tulee hakematta mieleen, että puhumme liikaa toteutuksen teknisistä yksityiskohdista.

Viime vuonna ennustin sisältömarkkinoinnin jatkavan kasvuaan. Somen nousua entistäkin varteenotettavammaksi b2b-kanavaksi. Asiakaskokemuksen ja tietoon perustuvan markkinoinnin tuloa puheenaiheiksi. Mainitsinpa jopa account based marketinginkin.

Povasin 2016 samoja asioita, mutta eri muodossa. Eikö mikään ole muuttunut?

Audioanalogia.

Pidän musiikin kuuntelusta, mutta en ole audiofiili. Minulla on vanha, alennusmyynneistä kyhätty erillis(hifi)laitteisto. Joulun aikaan huomasin, että vahvistimen volyymimötikka tökki. Ääni kuului pätkittäin.

Sain tästä tekosyyn hifilaitteiden vertailuun. Ymmärsin pian, etten ymmärtänyt niistä juuri mitään.

Valittavana on Air Playta, Bluetoothia, hdmi-kytkentää, DAC-moduleja, Dolbyä ja Surroundia. Ei sanaakaan äänen ominaisuuksista tai teknologioiden sopivuudesta asiakastarpeeseeni.

Musiikin kuuntelussa on musiikki tärkeintä. Se mitä kaiuttimesta kuuluu. Ei se, miten musiikki kuuluu. Ellei ole musiikkia, ei laitteiston hifistelystä ole hyötyä.

Sama juttu markkinoinnissa. Siinäkin tärkeintä on viesti – mitä sanotaan ja kenelle sanotaan.

Mistä kohistaan nyt?

Smartinsights ennustaa vuoden 2018 kolmen markkinointitrendin kärjen näin:

  1. Sisältömarkkinointi
  2. Iso data
  3. Keinoäly ja koneoppiminen

Forbesin lista näyttää puolestaan tältä:

  1. Someen integroitu lisätty todellisuus
  2. Vaikuttajamarkkinoinnin kato
  3. Asiakkaan ostoprosessin ymmärtäminen

Markkinointi & Mainonnan kyselyyn 9.1. mennessä vastanneet näkevät tulevaisuuden seuraavasti:

  1. Vastuullisuus
  2. VR ja AR
  3. Some-vaikuttajamarkkinointi

Uskon listojen olevan ihan oikeassa ja heijastelevan sitä mistä tänä vuonna puhutaan ja mihin monet panostavat (vaikka vaikuttajamarkkinoinnin suhteen jenkkiläinen Forbes ja kotimainen Markkinointi & Mainonta näyttävät olevan vastakkaista mieltä).

Olisiko kuitenkin aloitettava perusasioista?

Ellei markkinoija tehnyt kotiläksyjään kunnolla, ei ole mitään fiksua kerrottavaa. Sellaista mitä kannattaisi puskea tuutista ulos kaikista kuumimmista kanavista viimeisimpiä metodeja käyttämällä.

Ovatko perusasiat kunnossa? Kysy tämä itseltäsi ennen trendikkäisiin toimintatapoihin hurahtamista.

Kuka asiakkaasi on?
Oletko määritellyt, keitä asiakkaasi ovat? Mitkä ovat heidän tarpeensa? Millaisia vaihtoehtoja heillä on tarpeidensa tyydyttämiseen? Kuinka he etsivät tietoa?

Millainen on tuotteesi tai palvelusi?
Oletko kyennyt muuttamaan esimerkiksi tekniset ominaisuudet asiakkaasi tarpeisiin vastaaviksi hyödyiksi? Miten olet asemoinut tuotteesi suhteessa kilpailijoihisi? Erottuuko tuotteesi kilpailijoistasi?

Millainen on yrityksesi?
Onko viestisi selkeä? Ymmärtääkö markkina millaista lippua heilutatte – mitä edustatte ja minne olette menossa?

Vasta kun nämä ovat kunnossa, olet valmis hyödyntämään kaikki uusimmat tavat tulevien asiakkaidesi tavoittamiseksi.

Lue myös:
Ole harkiten mukana trendeissä

© 2017 Recommended Finland I Privacy