Tee testi. Lue yrityksesi esittely verkkosivuiltasi. Todennäköisesti huomaat, että kerrot pelottavan paljon vain omasta tai yrityksesi erinomaisuudesta, vieläpä hyvin persoonattomasti.

”Olemme johtava edistyksellisten liiketoimintamallien… uskomme, että asiakkaillamme on oikeus parhaaseen…”

Jos olisimme itse potentiaalisia asiakkaita, emme koskaan lukisi näitä tekstejä ingressiä pidemmälle!

Miksi niitä kirjoitetaan?

Ehkä kukaan ei ole koskaan oikeasti miettinyt vaihtoehtoja. Sitä en usko, että ne saavat mitään vaikutusta aikaiseksi satunnaisessa lukijassa.

Ja jos et saa kohderyhmässäsi aikaan minkäänlaista vastakaikua, voit myöntää että hukkaan menivät nekin panostukset.

Kukaan ei koskaan kuuntele henkilöä joka vain paasaa itsestään

Syy on yksinkertaisesti siinä, että harvalle sivustolle on asetettu sen sisältöä ohjaavia tavoitteita, joilla on merkitystä esimerkiksi kontaktin luomiseen potentiaaliseen asiakkaaseen tai kuluttajaan. Sivut usein tungetaan täyteen minäminä-faktaa – muuta ei juuri olekaan.
Miten siis kirjoitan asiakaslähtöisesti?

Asia on helppo korjata.

  1. Nimeä suoraan kolme kohderyhmää, joille tuotteesi ja palvelusi on suunnattu. Pelkkä ”asiakkaat”, ”toimittajat”, ”kumppanit” ei kuitenkaan riitä. Olet tarkempi, vaikkapa kuvaamalla kohderyhmääsi titteleillä.
  2. Ajattele kohderyhmiä persoonina; mitä he tavoittelevat ja miten se liittyy yrityksesi arjen toimintaan. Miten he hakevat tietoa, mistä he ovat kiinnostuneita?
  3. Mieti miten voisit palvella asiakkaitasi paremmin. Mitä he kenties haluaisivat tehdä, lukea, kuulla ja nähdä? Miten asia ratkaistaisiin, silloin kun se tehdään oikein?

Tässä on avain käyttäjälähtöiseen ja kiinnostavaan sisältöön.

Ja kun seuraavan kerran tuotat sisältöä, mihin tahansa mediaan, kerro asioista kuten kertoisit niistä parhaalle ystävällesi.

Eli tunne asiasi, ole innoissasi ja kerro miksi.

Lue myös:
Haluaisitko saada sisällöistäsi enemmän irti? Näin se käy
Sisältöstrategia ja sisältömarkkinointi

© 2019 Recommended Finland I Rekisteriseloste