Monet yritykset panostavat verkkosivuihin paljon, mutta kirjoitetut sisällöt jättävät usein parannettavaa.

Kirjoitettu sisältö on yksi tärkeimmistä verkkopalvelun elementeistä: miten se puhuttelee, näkyy hauissa, tukee sosiaalisen median jaettavuutta ja erityisesti miten se palvelee lukijaansa. Kun kirjoitat sisältöjä, vältä ainakin nämä viisi virhettä.

Sisältöä on liian vähän: lukija ei näe kokonaisuutta eikä voi tehdä päätöksiäkään

Sisällön niukkuus ei liity ainoastaan merkkimäärään, vaikka silläkin on merkitystä. Monet yritykset eivät anna riittävästi tietoa, jotta mahdollinen asiakas (tai loppukäyttäjä) voisi tehdä informoituja päätöksiä. Kerrotko esimerkiksi, mitä palvelusi sisältää ja merkitsee – muuten kuin ranskalaisin viivoin? Oletko linkittänyt sisällön  muihin asian kannalta olennaisiin sisältöihin?

Teksti on vaikeaa ja epäselvää: asiaa etukäteen tuntematon lukija ei ymmärrä mitä tarkoitat

Tähän sortuu jokainen, mutta onneksi korjaaminen on helppoa. Kirjoita lyhyesti ja ytimekkäästi. Vältä vierasperäisiä sanoja sekä ammattislangia. Anna selkeitä neuvoja ja ohjeita, vältä konditionaalia. Pyri noudattamaan selkokielen kirjoitusohjetta, mutta kirjoita ehdottomasti vähintään hyvää yleiskieltä. Siis sellaista, joka puhuttelee kohderyhmääsi sanoilla ja tavoilla, joita he muutenkin käyttävät.

Päivität sivujasi liian harvoin: edustamasi yritys vaikuttaa laiskalta

Tämä johtuu usein resurssipulasta tai priorisoinnista. Kohderyhmäsi on kuitenkin liikkeellä jatkuvasti, ei ainoastaan silloin kun on ‘sesonki’. Samoin sinulla on aina kohderyhmääsi kiinnostavaa asiaa: älä kerro vain turhaa minäminä-faktaa. Hyvä lähtökohta on blogipostaus tai sosiaalisen median päivitys 2–3 kertaa viikossa. Näe vaivaa – se palkitaan.

Otsikot ovat heikkoja: ne eivät kuvaile sisältöä ja ovat liian yleisiä

Pohdi tarkemmin kohderyhmäsi tarpeita: Mitä heidän tulisi tietää luettuaan sisältösi? Miten saat heidät kiinnostumaan? Mitä he tarvitsevat? Vastaa tähän tarpeeseen jo otsikossasi ja avaa asiaa tarkemmin itse sisällössä.

Hakukoneoptimointi uupuu: sivultasi puuttuu lukijalähtöinen tavoite

Tämä virhe liittyy  huonoon otsikointiin mutta vaikuttaa myös sivustosi löydettävyyteen. Mistä sivusi kertoo? Minkä ongelman – siis lukijan tarpeen – se pyrkii ratkaisemaan? Mihin asiakokonaisuuteen sisältösi liittyy? Kirjoita tarkasti näistä. Jos asiaa jää tämän jälkeen yli, kirjoita toinen sisältökokonaisuus.

Muista aina kohderyhmäsi

Monissa sivustoissa yleisimmät virheet on helppo osoittaa ja vielä helpompi korjata: lisää kohderyhmää puhuttelevaa sisältöä ja kiinnitä erityistä huomiota sivuston palveluelementteihin.

Nimeä esimerkiksi suoraan kolme kohderyhmää, joille tuotteesi ja palvelusi on suunnattu. Pelkkä ”asiakkaat”, ”toimittajat” ja ”kumppanit” eivät kuitenkaan riitä. Ole tarkempi, segmentoi. Sen jälkeen ajattele kohderyhmiä persoonina; mitä he tavoittelevat ja miten se liittyy yrityksesi arjen toimintaan. Miten he hakevat tietoa, mistä he ovat kiinnostuneita? Mieti lisäksi miten voisit palvella asiakkaitasi paremmin. Mitä he haluaisivat tehdä, lukea, kuulla ja nähdä? Miten asia ratkaistaisiin, silloin kun se tehdään oikein?

Vasta tämän jälkeen pystyt kirjoittamaan sisältöä, jolla on vaikutusta.

Katso myös:
Haluaisitko saada sisällöistäsi enemmän irti? Näin se käy
Näin tuotat relevanttia sisältöä verkkopalveluusi
3 tärkeää vinkkiä verkkosivujen suunnitteluun

© 2018 Recommended Finland I Rekisteriseloste