”Ai säkin oot käyttänyt Montserrattia?” Tajusimme, että meitä oli toimistolla kolme graafikkoa, jotka olimme valinneet täsmälleen saman fontin viimeisimpiin asiakastöihimme. Halusin ajatella, että on kyse puhtaasta sattumasta tai vaihtoehtoisesti yhdenmukaisista visuaalisista mieltymyksistä.

Mutta ei, kyse on jostain laajemmasta – trendeistä.

Trendit ovat osa jokapäiväistä elämäämme, ne muokkaavat maailmankuvaamme ja visuaalista ympäristöä, jossa elämme. Ne ohjaavat valintojamme, vaikkemme sitä tiedostaisikaan.

Mainonnassa on siirrytty viime vuosina kiiltokuvamaisesta tyylistä realistisempaan tarinankerrontaan. Nyt tahdotaan nähdä jotain, mikä on aitoa, rosoista, spontaania. Brändit eivät enää ohjaa kuluttajia, vaan pyrkivät jatkuvaan, nopeatempoiseen vuorovaikutukseen saadakseen selville, mitä edelläkävijät nostavat seuraaviksi trendeiksi. Median demokratisoituminen on edistänyt mainonnan diversiteettiä, kun kuka tahansa saa äänensä kuuluviin.

Dove on toiminut monimuotoisen naiskuvan puolestapuhujana jo useamman vuoden ajan. Doven vanavedessä brändit yksi toisensa jälkeen ovat ymmärtäneet saman ilmiön. Legendaarisesta stereotyyppistä maskuliinisuutta palvovasta Old spice mainoksesta on tultu pitkä matka, kun Axe sanoo, ettet enää tarvitse sixpackia tai komeaa ulkonäköä, kunhan vaan löydät oman juttusi.

Esimerkkejä on enemmänkin. Amerikkalainen alusvaatejätti Aerie hylkäsi mainoskuvissaan kokonaan photoshoppauksen, jolloin myynti räjähti käsiin. Hotelliketju Loews taas liputti aitouden puolesta kampanjassaan, jossa lavastettujen mainoskuvien tilalla oli asiakkaiden omia Instagram-kuvia. Yhdenmukaiselta vaikuttavia valintoja, mutta edelleenkään ei sattumaa, kun taustalla vaikuttaa suurempi ilmiö.

Miten voi sitten pysyä kartalla viimeisimmistä trendeistä ja kuinka paljon tulevien trendien haisteluun pitää kuluttaa energiaa? Jos Pantone sanoo, että Color of the year on Greenery, pitääkö käyttää täsmälleen samoja väriarvoja? Jos Gettyn mukaan voimakkaasti filtteröidyt kuvat ovat so last season, kannattaako uskoa?

Ratkaisu on tässä: pysy kartalla trendeistä, mutta älä anna niiden syödä sinua. Ei ole mitään niin huonoa ratkaisua, kuin ratkaisu, joka on tehty siksi, että muutkin ovat valinneet samoin. Kun pystyt perustelemaan itsellesi trendin, ota se käyttöön ja pysy määrätietoisesti valitussa linjassa.

Miten se Montserrat sitten – tuliko töistämme identtisiä? Ei, se oli ainut yhdistävä tekijä.

Lue myös:
Infografiikka – visualisoi monimutkaiset kokonaisuudet

© 2017 Recommended Finland I Privacy