Oli ilo ja onni hypätä mukaan MTL:n ja viestintätoimisto Manifeston Kultasulka-juryyn valitsemaan alan parasta kirjallisuutta. Oli pakko pysähtyä ja lukea. Ihan oikeita, painettuja kirjoja, joissa on paperin tuoksu ja sivulehteilyn tunne. Ja kyllä sitten luettiinkin. Parhaat muutamaan kertaan, joka kerta aloittaen kirjan nuuhkaisulla, nopealla selailulla, kulmamerkin suoristamisella ja kannen pehmeällä kosketuksella.

Hetki tyhjää aikaa? Edessä tylsä bussimatka tai metro myöhässä, taas? Hae jokin Kultasulan shortlistalle päässeistä julkaisuista ja lue. Korvan taa voi vaikka vahingossa jäädä uusi ajatus. Kommentit alla ovat omiani.

Kirsi Piha – Rytmihäiriö – tartu mahdollisuuksiin tai kuole

Kultasulan 1. palkinto

Maailma muuttuu, Eskosein, ja on täynnä mahdollisuuksia. Kirja jatkuvasta muutoksesta kommunikaation ja huomion kautta vaikutuksiin ja tarvittavaan rytminmuutokseen. Mahdollisuusviestinnän oivaltaminen, avoin dialogi ja tekemisen ketteryys sekä hereillä olo tukevat nykypäivän yritystoimintaa.

Nasakkaa ja herättävää nokitusta ensimmäiseltä viimeiselle sivulle. Kasapäin caseja nivottuna maineen johtamiseen ja yritystoiminnan kehittämiseen. Mitä muut ovat tehneet tai jättäneet tekemättä. Parempi oppia heiltä kuin reenata itse, luulisin. Tämä kirja potkaisi kankuille ja auttoi hahmottamaan mahdollisuuksia. Lue.

Jukka Saksi – Johtaja on media!

Kultasulan 2. palkinto

Kirja purkaa suupaloiksi visionäärisen johtajuuden merkityksen organisaation maineen rakentamisessa.  Se kehottaa rohkeuteen ja pelottomaan esiinmarssiin. Luottamus johtajuuden kivijalkana on mahdollisuus kokeilla, oppia ja rakentaa myös omaa mainettaan, tekojen kautta. Ehkä uskaltautua ja tuoda esiin jopa omaa persoonaa.

Teokseen on haastateltu yli 70:tä johtamisen ammattilaista, joiden näkemykset ja kommentit alleviivaavat kirjoittajan näkemystä. Sujuvaksi rakennettu sisältö, joka jää vaivaamaan ensi lukemisella. Kuka niin sanoikaan? Mitä tuosta tulisi muistaa? Ehdottomasti työpöydälle, ei hyllyyn pölyttymään.

Katleena Kortesuo – Riko lasi hätätilanteessa, kriisiviestinnän pikaopas johtajalle 

Kriisiviestinnän aakkoset napakassa kirjamuodossa avaa ominaisuudet, kaavat ja metodit. Ennakointi on yli puoli työtä – tämä pitänee kriisien yhteydessä erinomaisesti paikkansa. Kirjasta voit kurkata kriisiviestintäsuunnitelman perusteet sekä kriisinaikaisen viestinnän työkalut ja muokata niistä omaan käyttöön ja toimintatapoihin sopivat.

Määritelmä pikaoppaasta ei tee oikeutta sisällölle. Pk-sektorin organisaatioille jotakuinkin välttämätön ja luettava niputus siitä, miten mahdollisen kriisin viestinnän voi ennakoida, mitä tulisi olla tehtynä. On vastuussa sitten toimitusjohtaja tai viestintähenkilö, jos häntä ylipäätään on. Lue, kehitä ja ennakoi. Jos on jo housuissa, on myöhäistä.

Jarkko Kurvinen, Mikko Seppä – B2B-markkinoinnin & -myynnin pelikirja

Pelikirjaksi kohtalainen eepos. Strategiasta sisäisen sitouttamisen kautta markkinoinnin ja myynnin toteutustapoihin ja keinoihin. Teknologioita unohtamatta. Tavoitteena saada b2b-yritysten johtajat ymmärtämään, missä maailma menee tämänhetkisin markkinoinnin työkaluin ja pelisäännöin. Julmetusti asiaa pakattuna tiiviisiin kappaleisiin, joista osa on tiedollisesti raskaampia ja osa painuu enemmän hyvä tietää -osioon. Mukana on taustoja, faktaa, esimerkkejä, ohjelistoja ja vinkkejä.

Paketti on tuhti pureskeltavaksi alan termeineen ja käytäntöineen, mitä hitusen helpottaa lopun sanasto. Jäin myös miettimään lukuisten sisältökohtien vauhdikasta vanhentumista. Perusasiat toki säilyvät (vai säilyvätkö?). Yritystoimintaa aloittavaa voi ahdistaa, kokeneemmalle ketulle riittää tutustuttavaa. Toimisiko verkkoratkaisuna jopa kirjaa paremmin?

Taina Parviainen – (V)ihastuttava mainoskieli

Tässä tapauksessa julkaisu = tukeva lehti joka kuvaa kampanjoiden taustoja ja ideoiden syntyä mainonnan tekijöiden moninaisten kokemusten kautta. Tavoitteena on nostaa mainoskielen asemaa mutta myös tarjota alan ammattilaisille ajanvietettä. Mukaan on otettu alan termihistoriaa ja ruokaohjeet. Eihän lehteä voi olla ilman ruokaohjeita!

Selailin, ihmettelin ja kurkin. Luin jutut yksi kerrallaan ja opinkin jotain. Taiton moninaisuus ja elementtien irrallisuus eivät koukuttaneet täydelliseen lukukokemukseen. Jäin miettimään olisiko julkaisu parhaimmillaan työ- tai oppikirjana?  Tai ehkä herättelijänä jollekulle alan ulkopuolella. Kurkkaa itse.

© 2017 Recommended Finland I Privacy