Asiakkaasi hakevat itselleen merkityksellisiä sisältöjä. Sellaisia, jotka vastaavat heidän tarpeisiinsa ja ratkaisevat heidän ongelmansa. Asiakaslähtöinen sisältö auttaa heitä löytämään sinut, etkä lipsahda kehumaan ominaisuuksia, kun pitäisi puhua eduista.

Näin asiakaslähtöisen sisällön tuottaminen etenee

 

Persoonatyöpaja
Persoonatyöpaja on ensimmäinen askel kohti asiakasta palvelevaa sisältöä. Määrittelemme, millaisia asiakastyyppejä sisältöjen on palveltava sekä selvitämme heidän tarpeensa ja kipupisteensä. Hyvin rakennettu persoona vastaa välittömästi kysymykseen millaisia asiakkaasi ovat – ja mitä he tarvitsevat. Työpajan tuloksena on 3–5 persoona- ja käyttötapaus-kuvausta omine ominaisuuksineen, tarpeineen ja tavoitteineen.

 

Persoonahaastattelut
Saamme vahvistuksen persoonakuvauksille ja käyttötapauksille haastattelemalla nykyisiä ja tulevia asiakkaitasi. Löytyykö työpajassa määrittelemillemme persoonille elävän elämän vastineet? Jos tunnet olevasi vankalla pohjalla asiakasymmärryksen suhteen, hyvä! Silloin voimme jättää haastattelut tekemättä. Mutta jos mielessäsi on epävarmuutta, olet lanseeraamassa täysin uutta tuotetta tai menossa uudelle markkinalle, haastatteluista saatava selkänoja on arvokas tuleville sisällöille ja myyntiponnisteluille.

 

Hakusana-analyysi ja -optimointi
Hyvästäkään sisällöstä ei ole iloa, jos sitä ei kukaan löydä ja lue. Siksi löydettävyys on yksi tärkeimmistä asiakaslähtöisen sisällöntuotannon lähtökohdista. Analysoimme, millaisia hakutermejä persoonat käyttävät tietoa hakiessaan ja teemme selkeän ehdotukset toimista, joilla nostamme näkyvyyttäsi hakukoneissa. Sisällöntuottajat käyttävät analyysin tulosta ohjenuoranaan sisältöä tuottaessaan.

 

Kanava-analyysi
Kaikkea asiakastarpeeseen vastaavaa sisältöä on jaettava. Kartoitamme käytössäsi olevat kanavat ja suosittelemme uusia, jos tavoittelemasi asiakkaat niitä käyttävät. Kyse on vipuvarresta – haluamme varmistaa sisältöjen maksimaalisen tavoittavuuden. Jos jokin olennainen kanava puuttuu, autamme sinua sen perustamisessa.

 

Sisällöntuotanto

Omin voimin tehtävä jatkuva sisällöntuotanto on monelle organisaatiolle haaste. Ulkopuoliset resurssit varmistavat, että asiakasta puhuttelevaa sisältöä syntyy sovitussa aikataulussa. Sisällöt ovat usein blogitekstejä ja uutiskirjeitä mutta voivat olla myös monimutkaisia asioita yksinkertaistavia infografiikoita, videoita tai laajempia, liidejä generoivia (ladattavia) whitepapereita. Varmistamme yhdessä, että tuotettu sisältö on asiakkaasi ja bisneksesi kannalta aina relevanttia.

 

Toimituskunta ja sisältökoulutus

Myös omat joukkosi on sitoutettava jatkuvan sisällöntuottamisen prosessiin. Siksi perustamme toimituskunnan, johon kuuluu asiantuntijoidemme ja sisällöntuottajiemme lisäksi olennaiset toimijat omasta organisaatiostasi – useimmiten he ovat tiedottajia tai markkinoijia. Noin kerran kuussa kokoontuvan toimituskunnan tehtävä on miettiä uusia, asiakkaita kiinnostavia näkökulmia ja aiheita. Toimituskunnan tärkein työkalu on jatkuvasti päivitettävä sisältökalenteri. Tyypillisiä sisältökoulutusaiheita ovat esimerkiksi täsmäkoulutukset sisältöstrategian luomiseen, kirjoittamiseen digitaalisiin kanaviin sekä sosiaalisen median hallinnointiin.

© 2019 Recommended Finland I Rekisteriseloste