Yritykset ja yhteisöt ovat rynnistäneet sosiaaliseen mediaan vauhdilla. Monilla on jäänyt peli- ja käyttäytymissäännöt kuitenkin opettelematta. Siksi on turha ihmetellä miksi ’tuloksia’ ei ole, eikä tule.

Yrityksillä on tietty tapa puhutella asiakkaitaan ja yhteistyökumppaneitaan. Usein se on tahattoman epähenkilökohtainen, ylimielinen ja itsekeskeinen. Puheesta puuttuu persoonallisuus, se kuuluisa tone-of-voice, ’jokin’ joka saa kuulijan kiinnostumaan.

Vastapuolen kiinnostus ei kuitenkaan ole kiinni pelkästään puhetyylistä – pitää olla myös kiinnostavaa sanottavaa – ja pitää olla myös aidosti kiinnostunut vastapuolesta. Vain näin voi syntyä keskustelua.

Olin vuosia sitten mukana Suomen suurlähetystön tilaisuudessa Lontoossa. Eräs paikalle kutsuttu paikallinen konsultti osoittautui siinä määrin aktiiviseksi verkostoitujaksi, että hänet huomattiin laajemmaltikin: ’Seen that guy over there? He was talking AT me for twenty minutes. Glad he spotted another victim and I managed to get away!’

Lauseeseen kiteytyy 99 % syistä miksi yritysten ja yhteisöjen läsnäolo sosiaalisessa mediassa epäonnistuu: ne eivät kykene aitoon dialogiin kuulijoiden kanssa.

Samalla heistä tulee halveksittuja hylkiöitä, sosiaalisen median kerjäläisiä jotka kiertävät ryhmästä toiseen toitottamassa omaa yksipuolista asiaansa. Olkoonpa se kuinka briljanttia tahansa, sen tarkoitus on vain alistaa kuulija passiiviseksi subjektiksi, viestinnän vastaanottajaksi.

Miten sitten voit tunnistaa sosiaalisen median kerjäläisen? Tässä neljä varmaa tunnusmerkkiä:

  1. Sosiaaliseen mediaan mentiin mukaan avaamalla tilit ’kaikissa tärkeimmissä’ palveluissa ja niissä julkaistaan kaikissa samat yrityksen myynti- ja PR-materiaalit
  2. 99 % kaikesta julkaistusta materiaalista ei synnytä minkäänlaista keskustelua
  3. Kysymyksiä, kilpailuja ym. aktivoivia tekijöitä käytetään vain ohjaamaan keskustelua tarjottuihin tuotteisiin ja/tai myyntikanaviin
  4. Mahdolliseen palautteeseen tai esitettyihin kysymyksiin vastataan epäjohdonmukaisesti tai ei ollenkaan.

Jos tunnistat itsesi tai yrityksesi yhdestäkään yllä mainitusta kohdasta, on syytä huoleen. Tai ehkä sosiaalinen media ei vain ole sinua tai yritystäsi varten?

Lue myös:
Miten olet relevantti ja kiinnostava kumppani?
Millaista sitten on asiakaslähtöinen sisältö? Miten hyvää sisältöä tuotetaan?

© 2017 Recommended Finland I Privacy