Usein b2b-yritysten verkkosivut ovat rakentuneet pala palalta, koska koko sivuston uudistaminen on tuntunut liian suurelta urakalta. Olisiko nyt kuitenkin aika?

Lyö lukkoon tavoitteet

Mieti, miksi sivusto on ylipäätään olemassa. Haluatko rakentaa brändiä? Vai hankkia liidejä myynnin työstettäväksi? Myydä suoraan verkkokaupasta? Tai onko sivuston tarkoitus olla digitaalinen arkisto, josta löytyy kaikki mahdollinen tuotedata?

Olemassaolon syy voi olla yksi ylläolevista, mutta parhaimmillaan sivusto voi vastata kaikkiin näihin tarpeisiin. Yhtä kaikki, aivan ensimmäiseksi sinun on määriteltävä sivustolle sekä lyhyen että pitkän ajan tavoitteet – ne nimittäin asettavat rajat ja reunat seuraaville prosessin vaiheille.

Tutustu kohderyhmiisi

Pohdi, tunnetko todella kohderyhmäsi? Osaatko määritellä erilaiset asiakastyypit, heidän tarpeensa ja kipupisteensä?

Kohderyhmään tutustumisessa on hyvänä apuna persoonamenetelmä. Pidä siis myynnin ja markkinoinnin avainhenkilöiden kanssa työpaja, jossa määrittelette 3-5 kuvitteellista hahmoa. Näillä persoonilla on kaikilla omat demografiansa, tarpeensa ja tunteensa, jotka auttavat kehittämään sivustoa palvelemaan juuri heitä. Monesti on hyvä käyttää persoonien määrittelyssä ulkoisia asiantuntijoita.

Persoonaohjeet ja -templatet voit ladata vaikka Hubspotin sivuilta.

Määrittele sivuston toiminnallisuudet

Teksti, kuvat ja videot ovat peruskauraa millä tahansa sivulla, mutta tarvitsetko jotain erityistä? Esimerkiksi laskeutumissivuja ladattaville aineistoille ja liidien keräämiselle? Tai pdf-generaattoria, joka muodostaa automaattisesti tuotetiedostasi tulostettavan tuotekortin? Asiakaspalveluchattia?

Tee sivukartta

Sivukartta on juuri sitä mitä se sanookin olevansa – yksinkertainen kuvaus siitä mitä sivustolta löytyy ja miten siellä pääsee liikkumaan.

Vertaa tekemääsi sivukarttaa suunniteltuihin toiminnallisuuksiin ja erityisesti persoonien tarpeisiin. Löytävätkö kaikki persoonat kartasta omat tärkeät asiansa? Onko jokaiselle toiminnallisuudelle paikka kartassa?

Sivukartan vääntämiseen on monia työkaluja, Slickplan ja Writemaps ovat ihan hyviä.

Väännä rautalankamalli – tai tee prototyyppi

Rautalankamalli todellakin muistuttaa nimeään, sillä se on yksinkertainen viivapiirros, joka näyttää aivan toimivalta, joskin visuaalisista elementeistä riisutulta verkkosivustolta. Rautalankamallin avulla voit suunnitella kaikkia tarpeita palvelevan käyttöliittymän.

Wireframet (eli rautalankamallit) ovat kuitenkin lähtökohtaisesti staattisia. Vuorovaikutteisen käyttäjäkokemuksen suunnittelu (ja esittäminen) on siten joskus hankalaa. Silloin kannattaa tehdä prototyyppi, eli klikattava vuorovaikutteinen sivumalli. Vaikka se on alussa työläämpää, saat lopulta tehtyjä parempia ratkaisuja käytettävyyden suhteen nopeammin. Se taas säästää rahaa ja resursseja.

Rautalankamallien tekeminen onnistuu parhaiten Balsamiquella, prototypointi Hotgloolla.

Suunnittele ilme

Kun rautalanka on valmis, voit päästää taiteilijaminäsi valloilleen ja suunnitella sivuston uuden, raikkaan ilmeen. Visuaalisuus on tavallisesti se kaikkein näkyvin uusi elementti – asia, jonka jokainen sivustolla käyvä heti huomaa. Panosta siis siihen huolella.

Ohjelmistoa löytyy tähänkin, testaa esimerkiksi Affinity Designeria, Marvelia tai luota suoraan Adoben Creative Cloudiin.

Luo asiakastarpeeseen vastaavat sisällöt

Sisältö on muutakin kuin pelkkää tekstiä, mutta kirjoitettu sisältö on yksi tärkeimmistä verkkopalvelun elementeistä: miten se puhuttelee, näkyy hauissa, tukee sosiaalisen median jaettavuutta ja erityisesti miten se palvelee lukijaansa.

Pohdi kohderyhmäsi tarpeita: Mitä heidän tulisi tietää luettuaan sisältösi? Miten saat heidät kiinnostumaan? Mitä he tarvitsevat? Vastaa tähän tarpeeseen jo otsikossasi ja avaa asiaa tarkemmin itse sisällössä. Helppoa!

Valitse sisällönhallintajärjestelmä eli CMS ja koodaa

Muista valintaa tehdessäsi muutama tärkeä vaatimus. Ensinnäkin, sisällönhallintajärjestelmän tulee mahdollistaa verkkosivujen joustava rakentaminen ja tukea sivustolle haluttuja toiminnallisuuksia. Toiseksi, sisältöjä on pystyttävä päivittämään helposti, vaikka käyttäjä ei koodaisikaan sivustoja työkseen.

Mutta mikä on paras sisällönhallintajärjestelmä? Kannattaisiko valita avoimen vai suljetun lähdekoodin CMS? Kokemuksemme perusteella uskallamme suositella mm. WordPressiä, SilverStripea, Umbracoa ja Joomlaa tai Drupalia. Verkkokauppoja olemme toteuttaneet edellisten lisämoduuleilla sekä Magentolla ja Shopifyllä.

Integroi sivusto olemassa oleviin järjestelmiin

Pohdi mihin järjestelmiin sivuston on integroiduttava. Onko yritykselläsi esimerkiksi tuotetietojärjestelmiä tai verkkokauppaa? Varmista, että uusittu sivustosi keskustelee kaikkien liiketoimintasi kannalta olennaisten järjestelmien kanssa.

Tuntuuko yhä vaikealta?

Älä pelkää. Rohkeasti vain tekemään.

Lue myös:
Verkkosivuston uudistus – projektista prosessiksi
VIDEO: Huomioi ainakin nämä 3 asiaa kun suunnittelet verkkopalvelun uudistusta
Mitä sudenkuoppia verkkosivuston uudistuksessa on ja miten voit ne välttää?

© 2017 Recommended Finland I Privacy