Jokaisen yrityksen markkinoinnin ydin on verkossa. Tai ainakin pitäisi olla. Ostaja olettaa, että hän saa yrityksesi tai organisaatiosi sivustolta kaiken tarvitsemansa tiedon ostopäätöksensä tueksi. Mitä sudenkuoppia verkkosivuston uudistuksessa on ja miten voit ne välttää?

Jahkailukuoppa

Uudistuksen kanssa vätystelevälle voi käydä kuten entiselle sammakolle kattilassa. Aluksi verkkosivujen päivitys on vain pieni ajatus jossain mielen sopukassa, kattilassa vesi on vielä miellyttävän viileää. Vähitellen paine kuitenkin kasvaa, mutta se ei kuitenkaan vielä haittaa bisnestä. Vesi tuntuu jo kuumemmalta. Mutta kun vanhentuneen sivuston bisnesvaikutus alkaa näkyä, on jo kiire, ellei peräti myöhäistä. Vesi kiehuu ja sammakolle on käynyt kehnosti. Tarinan opetus: aloita uudistusprojekti mieluummin liian aikaisin kuin liian myöhään.

Vältä jahkailukuoppa ja määrittele projektin tavoitteet. Niitä voivat olla esimerkiksi:

Kumppanin valinta -monttu

Itselleen sopivan kumppanin valitseminen ei ole läpihuutojuttu yksityiselämässä saati bisnesmaailmassa. Moni kakku näyttää kauniilta päältä, ja yhä useammalla on (auttava) tekninen kyky kirjoittaa, ottaa kuvia ja tehdä mukavan näköisiä visuja. Monet osaavat rakentaa myös verkkosivuston. Joskus kyse on asiaa harrastavasta kummipojasta, toisinaan taas muutaman hengen nyrkkipajasta.

Joihinkin tarpeisiin tuollaisen toimijan käyttäminen on ihan perusteltua. Homma tulee tehtyä ja eteenpäin mentyä. Projektin hintalappukin on todennäköisesti sellainen, että pienet kauneusvirheet eivät kovin pitkään harmita.

Kun vaatimustasosi kasvaa, kasvavat vaatimukset myös toteuttajalle.

Usein sivustouudistuksella tavoitellaan täysin uutta konseptia, ei pelkkää vanhan tuunaamista. Silloin on tärkeää, että valitulla kumppanilla on laajempaa näkemystä paitsi www-suunnittelun vallitsevista trendeistä, mutta myös yrityksesi toimialasta ja bisneksen kehittämisestä.

Kunnianhimoiseen verkkosivu-uudistukseen kannattaakin valita kumppani, joka pystyy luomaan sekä konseptin että rautalankamallin ja jatkaa suvereenisti tekniseen toteutukseen, sisällön syöttöön ja uusien sisältöjen luomiseen. Eikä haittaa ole siitäkään, jos saat samasta osoitteesta myös sisällöntuotannon koulutusta omaa väkeäsi varten ja muita konsultatiivisia palveluita.

Tässä joitakin hyväksi havaittuja toimijoita.

Teknologia- ja julkaisujärjestelmäkuoppa

Yleensä alan tekniset toteuttajat käyttävät yhtä tai korkeintaan muutamaa vaihtoehtoista julkaisujärjestelmää. Tämä on ymmärrettävää, sillä kaikissa systeemeissä on omat niksinsä ja ne pitää tuntea. Työn tilaajan kannalta oleellista on kuitenkin kokonaisuus.

Kysy kumppaniltasi ainakin:

  • Kuinka helppoa tai vaikeaa on päivittää olemassa olevia sisältöjä tai luoda uusia?
  • Opastaako julkaisujärjestelmä – CMS – luomaan hakukoneoptimoituja sisältöjä?
  • Miten palvelu on hinnoiteltu?
  • Onko järjestelmään integroitavissa muita kokonaisuuksia, kuten sähköpostimarkkinointia, markkinoinnin automaatiota tai CRM-järjestelmää?
  • Sopiiko tarjottu teknologia yhteen olemassa olevien järjestelmiesi kanssa tai onko se muokkattavissa sopimaan?

Valitsemasi teknologia tulee vaikuttamaan digitaalisen markkinointisi tehokkuuteen tai tehottomuuteen pitkälle tulevaisuuteen, joten asiaan kannattaa todella paneutua. Kaverille kilauttaminen on sallittua ja suotavaa, sillä ensikäden käyttäjäpalaute on CMS-pohdinnassa kullanarvoista.

Katso myös:
Ilmainen sisältöanalyysi omista ja kilpailijoidesi verkkosivuista 

© 2017 Recommended Finland I Privacy