Markkinoijankin on tullut aika ostaa vokaali markkinointi-mixiinsä.

Markkinoinnin perinteiset neljä P:tä ovat Product, Price, Place, Promotion eli tuote, hinta, saatavuus ja mainostaminen.

Itse törmäsin nelikkoon Philip Kotlerin kirjassa Principles of Marketing (1967) pari vuosikymmentä sitten. Sittemmin markkinointi-mixiä on täydennetty muun muassa ihmisillä (People) – mutta ihmeen raikkaan muuttumattomana tämä vireä viisikymppinen teoria on säilynyt.

Termi Marketing Mix kyllä jäi mieleen minullekin. Olenhan sukupolvea, jolle x-kirjain edustaa eksotiikkaa. Nuoruudessani suklaapatukan nimi oli Raider, koska Twix oli liian vaikea lausua.

Digitalisaatio on nyt kuitenkin muuttanut maailma sen verran paljon, että enää ei mikään määrä P:tä riitä. Brian Fethershonhaugh Ogilvy & Matherilta on esittänyt jo muutama vuosi sitten kirjaimen vaihtamista E:ksi, tähän tyyliin:

Product -> Experience
Place -> Everyplace
Price -> Exchange
Promotion -> Evangelism

Vanhoina hyvinä aikoina riitti se, että tehtiin tuote, jolla oli muutama hyvä ominaisuus ja joka tarjosi mahdollisesti hyötyä asiakkaalle. Näitä sitten toisteltiin TV- tai radiomainoksissa. Suomessa pärjättiin vieläkin vähemmällä. Sen kun tehtiin hyvä tuote ja annettiin sen myydä itse itsensä.

Nykyään tuotteen paremmuus voi olla mennyttä puolessa vuodessa. Mediahälyn joukossa näkyvyydestä käydään yhä kovenevaa taistelua. Hinnan lisäksi asiakas sijoittaa aikaansa brändille – ja odottaa vaihtokaupassa jotain tuotteen tai palvelun lisäksi.

Asiakaskokemus on organisaation luoma arvo, asiakkaan kokemana. Kokemus on potentiaalisesti jotain enemmän kuin brändin tarjoama ratkaisu, enemmän kuin se tuote tai palvelu. Sen pitää herättää (positiivisia) tunteita – ja tuntua samanlaiselta kaikissa kanavissa, juuri siellä ja silloin kun asiakas haluaa. Arvostamiaan brändejä asiakas suosittelee mielellään – eli toimii brändin sanansaattajana, evangelistana.

Kaikki tämä edellyttää asiakkaan tarpeiden tunnistamista ja tunteiden ymmärtämistä. Markkinoinnin viides E pitääkin olla empatia – sen kautta kun rakennetaan syvällinen asiakasymmärrys.

© 2018 Recommended Finland I Rekisteriseloste