Iske googleen hakurimpsu ”B2B marketing trends 2016” ja saat alle sekunnissa enemmän tuloksia kuin koskaan jaksat lukea.

Hyvä uutinen on se, että lukaisin niistä kymmenen ensimmäistä ja kirjoitin sinua varten koosteen. Huono uutinen taasen on se, että markkinointityö on yhä tehtävä itse, koska vieläkään ei näemmä ole keksitty sitä yhtä kaiken ratkaisevaa viisasten kiveä.

Tieteellinen analyysimenetelmäni oli yksinkertaisuudessaan seuraava. Aina kun kirjoittaja mainitsi jonkin aihepiirin, kirjoitin sen muistiin ja laitoin samalle kohdalle ruksin. Kun seuraavan kerran mainittiin sama aihe, piirsin toisen ruksin.

Tässä kolme eniten rasteja saanutta vuoden 2016 B2B-markkinoinnin trendiä, ole hyvä:

6 rastia: Sisältömarkkinointi

Sisällön on oltava B2B-markkinoijan mielessä myös tänä vuonna. Demand Gen -raportin mukaan yli puolet B2B-ostajista käyttää edellistä vuotta enemmän sisältöä päätösprosessissaan. Hieman yllättävää on, että 95 % heistä pitää myyjien tuottamaa sisältöä luotettavana. Samaisen raportin mukaan ostajat toivovat aiempaa lyhyempiä sisältöjä ja kavahtavat sellaisia, jotka ovat sisällön kaapuun puettuja myyntiesitteitä.

Skeptikot tosin ovat sitä mieltä, että sisältömarkkinoijat suoltavat niin paljon sisältöä, että alimmaiset mätänevät. Ja he ovat oikeassa – tulevaisuudessa lienee syytä keskittyä enemmän sisällön laatuun kuin määrään. Asiakastarpeeseen vastaaminen on yhä sisällön A ja O.

4 rastia: Asiakaskokemus

Asiakaskokemuksesta on perinteisesti puhuttu enemmän kuluttajille suunnatun markkinoinnin tiimoilta. Kuitenkin myös B2B-päättäjät ovat vähitellen alkaneet vaatia entistä parempaa asiakaskokemusta.

Yritykset ovat huomaamassa, että B2B-asiakaskokemuksesta voi tulla uusi kilpailuetu ja erottautumistapa. Markkinoinnilla on nyt käytössään enemmän keinoja kuin koskaan aikaisemmin. Siksi on tärkeää, että viestit ja asiakaskokemus pysyvät yhtenäisinä kanavista riippumatta. Kokemuksen tulisi myös olla linjassa yrityksen asiakaslupauksen kanssa.

Kuuleman mukaan myös huonon asiakaskokemuksen voi paikata. Mutta siihen tarvitaankin sitten 12 hyvää kokemusta. Kannattanee siis huolehtia siitä, että jo ensimmäinen kohtaaminen on onnistunut ja yrityksen tavoitteiden suuntainen.

3 rastia: Digitaalisen markkinoinnin kuolema

Väite digimarkkinoinnin kuolemasta liittyy terminologiaan: koska käytännössä kaikki B2B-markkinointi on nykyisin digitaalista, ei sille tarvita enää omaa termiä.

On ajatukselle ihan perusteitakin. Gartnerin tuoreen tutkimuksen mukaan digimarkkinointi on nykyisin valtavirtaa ja yltää korkeimmalle markkinoijien tärkeysjärjestyksessä. ”Digitaalinen markkinointi ei enää ole erillinen markkinoinnin ala, vaan kaiken markkinoinnin kattava alusta, sanoo Gartnerin Yvonne Genovese.

Maailmalla povataan digitaalisen markkinoinnin panostusten reipasta kasvua. Tämän näkemyksen mukaan tuleva kasvu selittyy pienillä ja keskisuurillä B2B-yrityksillä, jotka ovat vasta nyt pääsemässä digijunan kyytiin.

Joka tapauksessa B2B-markkinoinnilta vaaditaan entistäkin konkreettisempia ja mitattavampia tuloksia, eikä silloin kysytä tehdäänkö niitä digitaalisesti vai analogisesti.

No mitä sitten pitäisi tehdä?

Lukutuokion aikana silmiini osui mainintoja myös videon noususta, sosiaalisesta myymisestä ja markkinoinnin automaatiosta sekä monesta muusta jutusta joihin fiksun markkinoijan on tänä vuonna erityisesti keskityttävä.

Mutta kun resurssit ovat kuitenkin rajalliset, mistä voi tietää mitkä ovat juuri nyt juuri niitä erityisiä must have -asioita, joihin tämä vuonna on satsattava?

Mielestäni ei mistään.

Myös tänä vuonna on menestyvän B2B-markkinoijan ymmärrettävä asiakkaansa tarpeita, pidettävä korvat ja silmät auki sekä tehtävä lujasti töitä.

Aivan kuten ennenkin.

© 2018 Recommended Finland I Rekisteriseloste