Sisäisellä viestinnällä on muitakin funktioita kuin tiedottaminen. Se on vuorovaikutusta. Sillä rakennetaan yhteishenkeä. Se tekee yhteisistä asioista yhteisiä, olipa kyseessä sitten yksityisen, julkisen tai kolmannen sektorin organisaatio.

Onnistuessaan sisäinen viestintä sitouttaa, motivoi ja tuo ihmisistä parhaat kyvyt esille. Tämä näkyy laadukkaimpina tuotteina ja palveluina – loppukäyttäjälle parempana asiakaskokemuksena. Sisäisellä viestinnällä mahdollistetaan niin liiketoiminnallisten kuin mielikuvallistenkin tavoitteiden saavuttaminen.

Viestinnän ja markkinoinnin maailmassa uusia ismejä, ajattelutapoja ja ilmiöitä putkahtelee tietoisuuteemme säännöllisin väliajoin. On kuitenkin myös kestosuosikkeja, jotka porskuttavat viestinnän valtameren pinnalla uusista humputuksista huolimatta. Yksi ikisuosikeista on sisäinen viestintä. Sen merkitys on jokaisessa organisaatiossa merkittävä ja kehittäminen aina ajankohtaista.

Sisäinen viestintä ei ole astraalifysiikkaa. Eikä edes kvanttimekaniikkaa. Se on vuorovaikutusta ihmisten välillä sähköposteissa, intrassa, lounastunnilla ja kahvitauolla. Toimiva sisäinen viestintä vahvistaa organisaation mielikuvaa ja tukee kasvua. Miten sitä voisi sinun organisaatiossasi skarpata?

Työtyytyväisyys tuo tuloksia

Toimivaksi koettu sisäinen viestintä sitouttaa ja motivoi. Kun työntekijä kokee olevansa asioista perillä, hän voi keskittyä ydintehtäväänsä. Tiedonkulku koetaan luotettavana ja asioista kuulee ensiksi sisäisesti. Yhteishenki vahvistuu ja vaihtuvuus vähenee.

Sisäinen viestintä on myös strategian jalkauttamista. Työ tuntuu mielekkäämmältä, kun organisaation tulevaisuuden visiot ovat tuttuja. Kuitenkin yllättävän harva tuntee oman organisaationsa strategian. Aktiivisella sisäisellä viestinnällä asia voitaisiin korjata.

Kun henkilöstö on motivoitunutta, paranee myös asiakaskokemus. Sisäinen viestintä onkin palvelumuotoilun työkalu, joka usein unohdetaan. Asiakaskokemus alkaa organisaation sisällä – ja ilmenee asiakkaan kokemuksena.

Toimiva sisäinen viestintä näkyy siis paitsi sitoutuneempina työntekijöinä, työmotivaation kasvuna myös parempana asiakaskokemuksena – mikä mahdollistaa liiketoiminnallisten ja mielikuvallisten tavoitteiden saavuttamisen.

Mitä organisaatiomme voi sitten tehdä?

Sisäistä viestintää voidaan skarpata askel askeleelta. Aloitetaan tutkimalla perustukset. Selvitetään viestinnän nykytila, kehityspisteet ja tehdään etenemissuunnitelma. Sisäisen viestinnän kehittäminen on pitkäjänteistä toimintaa. Kyseessä on prosessi, ei projekti.

Tässä kolme vinkkiä, miten voit parantaa oman organisaatiosi sisäistä tiedonkulkua ja samalla yhteishenkeä. Yksi. Kartoita nykytila. Osallista koko henkilöstö tai kattava otos. Muitakin kuin johtoa ja lähimpiä työkavereita. Kaksi. Määrittele kehitysteemat. Näitä voivat olla esimerkiksi kanavat, viestinnän sävy, osallistaminen ja vuorovaikutus. Kolme. Toteuta suunnitelmasi. Osallista kaikki, joita uudistukset koskevat ja tiedota asioista hyvissä ajoin. Kuulostele, miten muutokset purevat ja kehitä niitä edelleen.

Edellä kuvattuja kolmea vinkkiä voivat hyödyntää kaikenlaiset organisaatiot. Aluksi tehtävä kartoitus voidaan toteuttaa niin asiantuntijaorganisaatioissa kuin tuotannon ja toimihenkilöidenkin parissa. Keinot löytyvät aina – samoin konkreettiset kehitysehdotukset.

Paljonkin uutta auringon alla

Vaikka sisäinen viestintä onkin jo klassikko, se kehittyy ja elää ajassa. Monessa organisaatiossa esimerkiksi intraa on viety sosiaalisen intran suuntaan, yhteishenkeä parannetaan yksittäisen tiimi-iltapäivän sijaan pitkäjänteisellä sisäisen viestinnän kehitystyöllä ja henkilöstölehti on vaihtunut matalan kynnyksen jokapäiväiseen tiedottamiseen. Vuorovaikutuksen merkitys on ymmärretty ja johto kuulee myös henkilöstön näkemyksiä.

Yksi kiinnostavimmista ilmiöistä sisäisen viestinnän saralla on pelillistäminen. Se motivoi henkilöstöä tarjoamalla porkkanaa: kun pääset tähän ja tähän tavoitteeseen, saat jotain kiinnostavaa – pelillistämällä tuodaan peleistä tuttuja elementtejä ei-peli-ympäristöön, vaikkapa työpaikalle. Pelillistäminen perustuu motivoimiseen, työkaluna käytetään esimerkiksi Octalysis frameworkia. Ihmisiä motivoivat eri asiat. Toinen kaipaa julkista tunnustusta osaamisestaan, joku taas saa kipinän mahdollisesta vapaapäivästä tai iPadista.

Kiinnostuitko sisäisen viestinnän kartoituksesta, kampanjoista tai kehittämisestä? Ota yhteyttä ja kysy asiantuntijoiltamme lisää.

Katso myös:
Parma Oy: Vahva brändi-identiteetti ja tehokas sisäinen viestintä vahvistaa me-henkeä
Haluaisitko saada sisällöistäsi enemmän irti? Näin se käy

© 2019 Recommended Finland I Rekisteriseloste