Verkkosivut ovat jokaisen organisaation tärkein käyntikortti. Kutsutaan niitä sitten digitaalisen sisällön kodiksi, palveluksi tai muodikkaammin platformiksi, niiden tulee aina olla käyttäjälähtöisesti suunniteltuja ja toteutettuja. Tässä muutama helppo perusvinkki, joilla teet verkkosivuistasi toimivammat.

Käytännössä kaikilla on jo nykyään perustaltaan toimiva ja asiakkaita palveleva verkkosivusto. Enemmistö on jopa ymmärtänyt sisältömarkkinoinnin (eli asiakkaiden palvelemisen tarjoamalla heille relevanttia sisältöä tukemaan tiedonhankinta- ja päätöksentekoprosessia) tärkeyden. Silti aina jää parannettavaa. Miten helpotan sivuston käyttöä? Miksi automatisointi ja integrointi ovat niin tärkeitä? Mitä pitää tehdä konversion optimoimiseksi?

Ota käyttäjä huomioon – keskity ensisijaisesti mobiiliin käyttökokemukseen

Miksi mobiili on niin tärkeä? Kyse ei ole vain responsiivisuudesta ja hakukoneoptimoinnista tai Googlen algoritmipäivityksistä, jotka painottavat mobiilihakujen tuloksia. Eikä lisääntyvästä kännyköiden, tablettien ja muiden mobiililaitteiden käytöstä. Kyse on yksinkertaisesti käyttökokemuksesta: kun suunnittelet verkkosivusi ja -palvelusi ensisijaisesti mobiilikäyttöä ajatellen, joudut todennäköisesti karsimaan siitä kaiken epäolennaisen. Tällöin verkkosivustasi tulee myös melkein automaattisesti helppo käyttää. Käyttäjä voittaa ja sinä voitat.

Integroi ja automatisoi – lisää tehokkuutta ja tuottavuutta

Verkossa tehokkuus, tuottavuus ja läpinäkyvyys ovat kaiken A ja O. Hyvät verkkosivut integroituvat saumattomasti yrityksen muihin järjestelmiin. Tämä tarkoittaa manuaalisten ja tarpeettomien työvaiheiden vähentämistä tai poistamista kokonaan. Käytännön esimerkkejä ovat mm. tuotetietoon, tilauksiin, toimituksiin tai yhteydenottoon liittyen järjestelmien ja prosessien integrointi suoraan asiakasrajapintaan. Näin toimimalla yrityksesi toiminta nopeutuu ja tehostuu, virheet vähenevät ja asiakaskokemuskin paranee.

Tue ja ohjaa –  palvele asiakastasi helposti ja miellyttävästi

Tämäkin liittyy asiakaskokemukseen. Hyvä ensivaikutelma luodaan identiteetin mukaisella visuaalisuudella ja tekniikalla, joka toimii moitteetta eri päätelaitteissa. Miellyttävä käyttökokemus syntyy siitä, että kävijä löytää etsimänsä ja pääsee tekemään ne asiat, joita hän tuli tekemään. Sisältöä on helppo kuluttaa, ja sivusto taipuu sisällön esittämiseen kaikilla sellaisilla tavoilla, joita tarvitaan yrityksen bisneksen kasvattamiseen.

Verkkosivujen tai verkkokaupan palvelu-optimoinnilla pyritään siihen, että kävijä pääsee omaan tavoitteeseensa. Yrityksen näkökulmasta tämä voi olla tuotteen ostaminen, mutta myös kevyempiä tavoitteita, kuten uutiskirjeen tilaaminen, tarjouspyynnön lähettäminen, materiaalin lataaminen tai blogin lukeminen. Lopulta sivuilla käyvät potentiaaliset asiakkaat pyritään saamaan yrityksen asiakkaiksi tukemalla ja ohjaamalla heitä palvelulla oikeaan suuntaan.

Lue myös:
Haluaisitko saada sisällöistäsi enemmän irti? Näin se käy
Asiakaskokemus on organisaation luoma arvo, asiakkaan kokemana
Miten markkinointi voi tasoittaa myynnin ja koko yrityksen tietä kohti menestystä?

 

© 2018 Recommended Finland I Rekisteriseloste